четверг, 12 декабря 2013 г.

Вправи для формування мовленнєвих умінь та навичок письма


Система вправ для навчання писемного спілкування поділяється на підсистеми.
Підсистема вправ для навчання написання листів різних жанрів.
1 група вправ – вправи для вдосконалення вмінь читання і розуміння текстів листів та ознайомлення учнів з позамовними стандартами написання офіційних та неофіційних листів: учні знаходять і розпізнають структурні елементи листів, їх коректне розташування.



2 група вправ – вправи для формування вмінь побудови текстів листів: учні вчаться репродукувати вступну та заключну частини листа, його основну частину, користуючись поданим логічним планом і мовленнєвими зразками, типовими для кожного жанру. 


3 група вправ – на розвиток умінь побудови текстів листів, визначених жанрів: тут передбачається продукування текстів власних листів учнями.


Підсистема вправ для формування вмінь написання короткої автобіографії (CV).
1 група – вправи, спрямовані на навчання читання та розуміння текстів автобіографій;
2 група – формування вмінь побудови текстів автобіографій (вправи на репродукцію тексту автобіографії з коректним поданням блоків інформації та коректним використанням ЗМ);
3 група – вправи, спрямовані на розвиток умінь побудови текстів автобіографії: учні мають навчитися продукувати тексти автобіографії.


Підсистема вправ для навчання написання анотації базується на попередньо складеному плані тексту-джерела, а також серії послідовних завдань: вказати прізвище та ініціали автора; написати назву статті; вказати місце видання, видавництво, рік видання, номер журналу, газети, сторінки; визначити і написати, до якої галузі знань відноситься стаття, яка її основна тема; з’ясувати головну думку кожного з абзаців; згрупувати абзаци згідно з основною думкою тексту; сформулювати основну думку(ідею) тексту.
Щодо типології вправ, то для навчання цього виду мовленнєвої діяльності пропо­нують такі типи вправ: підготовчі (мовні й умовно-ко­мунікативні вправи) та комунікативні (мовленнєві). Вони можуть бути репродуктивного, репродуктивно-продуктивного і продуктивного характеру  .



Під час        
Написання ділового (офіційного) листа учні повинні дотримуватись такої послідовності дій: написати прізвище та адресу адресата угорі зліва; вказати праворуч назву міста, з якого відправля­ють лист, після коми –дату відправлення; написати нижче (зліва або посередині листа) звер­нення до адресата;  повідомити в основній частині мету звернення, фактичну інформацію, висловлюючи свою думку, попросити необхідну інформацію; завершити лист знизу ліворуч прийнятою форму­лою прощання, поставити під нею підпис, на рядок нижче вказати своє ім’я та прізвище, в останньому рядку – свою посаду.

Мовні засоби: Dear Sir (Miss/Mrs)...; Many happy returns of the day, ...; Have a nice day...

BBC. WRITING A LETTER



Написання анотації, реферату, резюме, рецензії передбачає переказ тексту-першоджерела з різним сту­пенем згорнутості. Для цього вчителеві потрібно сфор­мувати в учнів два комплекси вмінь:
а) розуміння і отримання інформації з тексту-першоджерела;
б) пере­роблення змісту, тобто створення власного, вторинного, тексту.


Для побудови всіх типів вторинних текстів учням можна запропонувати таку схему орієнтовних дій:
1) указати інформацію про автора (прізвище та іні­ціали), назву статті, джерело (назву журналу, газети, рік видання, номер, сторінку);
2) указати жанр статті (інтерв’ю, коментар, повідо­млення, репортаж, доповідь);
3) визначити основну проблему чи думку статті й подати її узагальнену характеристику. Мовні засоби: The problem is...; The main point is...; This article is about...;
4) конкретизувати тему. Мовні кліше: The author states/draws our attention to the fact...;
5) назвати інші підтеми. Мовні кліше: The author also suggests the following points for discussion;
6) виділити (підкреслити) найсуттєвішу підтему. Мовні кліше: the author emphasises...;
7) зробити мікровисновки чи загальний висновок. Мовні кліше: we can sum it up..., by saying that...; so... that; consequently...;
8) проінтерпретувати (пояснити) сприйняту інфор­мацію своїми словами, висловити власну позицію (згоду або незгоду з автором), навести свої аргументи (у разі написання реферату). Мовні кліше: I think that...; In my opinion...; To my mind...

Написання есе, тобто невеликого твору на певну тему, який містить особисту думку, пов’язане з формуванням в учнів умінь письмового монологу. Для нього характерна комбінація роздуму, опису й розповіді, але переважає роздум. Для написання есе треба навчити учнів будувати в логічній послідовності розгорнуті висловлювання, сформулювати тему, обґрунтувати її вибір, аргументува­ти, пояснювати, ілюструвати свою думку фактичним матеріалом, робити висновки, узагальнення.


Як опори використовують такі мовні засоби вира­ження:
а) часової послідовності (first, later, then, after that, before, next, finally);
б) причини та наслідку (because, that's why, so, firstly, in the second place, secondly, so that);
в) ставлення до проблеми (to my mind, there is no doubt, I am (not) sure, therefore);
г) порівняння явищ (comparing smth with smth...; there are many/some differences/similarities between...);
ґ) наведення прикладів (for example; for instance; as an example...);
д) висновки.

Написання ділового (офіційного) листа, анотації, реферату, есе тощо належить до комунікативно-функціонального письма. Воно, як правило, чітке, має певну структуру, позбавлене творчих елементів. Однак у про­цесі навчання писемного мовлення важливо розвивати уяву учнів шляхом вільного, творчого (літературного) письма. Цікавою і поширеною формою тако­го письма є складання коротких гумористичних поетич­них текстів на зразок limerick. Наприклад:



Отже, для навчання писемного мовлення вчитель використовує підготовчі (мовні і умовно-комунікатив­ні) та мовленнєві вправи. Мовні вправи передбача­ють дії з граматичними структурами і лексичними одиницями на рівні слів і речень. В умовно-комуніка­тивних вправах учні застосовують мовний матеріал на рівні висловлювання з опорою на комунікативну ситуацію, текст для читання, картини. Мовленнєві вправи спрямовані на створення учня­ми власних творів на рівні тексту без використання опор.

Комментариев нет:

Отправить комментарий